donderdag 4 juni 2015

Houten schijven zagen

De schijven zullen beslist gaan scheuren. Misschien ook wel de bedoeling. De minste kans op scheuren is wanneer je de stam onder een hoek van graden laat doorzagen. En dan nog gecontroleerd laten drogen in de schaduw en niet in de wind of tocht.


Het liefst de vlakken nog insmeren met houtlijm.

Afgelopen weekend heb ik begonnen met het verzagen van het beuken stamdeel, deze heb ik in rechte plakken gezaagd omdat ik er meer plakken van wilde dan 1. Bij de houthandel ligt hout dat op drie verschillende manier uit een boom gehaald wordt namelijk Dosse, kwartiers en halfkwartiers. Dit klinkt logisch maar er moet behoorlijk wat . Hout komt van hele bomen. Wij hadden toen toevallig een boom omgezaagd die we in stukken hadden laten zagen voor in de kachel.


Beter kun je dus zoeken naar een stam die gezaagd is. Vaak kun je bij houthakkers of tuinmannen wel terecht voor mooie . Ik denk dat - hoe goed je ook probeert om volledig haaks te zagen - het een kwestie van geluk is.

Ik heb ook al veel bomen door- en in brandhout gezaagd en het lukt me ook zelden. Maar eens een blad een aantal uren in gebruik is , en de ketting enkele . Balken zagen met kettingzaag-Cutting beams lengthwise with chainsaw (Stihl MS 460) - Duration: 2:13. Lijmen is het mooist (lijkt mij dan) als je het gaat schroeven blijf je altijd de schroefkop zien. Vandag was ik bezig wat schijven aan het zagen.


Voor populier is alles wat je meer krijgt dan de prijs van het brandhout de moeite waard. Laminaat zonder beschadigen aan kloppen. Kleine spijkers in hout slaan. Een plank waterpas maken. Oprolbaar verlengsnoer veilig gebruiken.


Gaten in hout opvullen met de juiste kleur. Losse hamerkop vastzetten. Overeenkomstige gaten boren. Om deze delen te kunnen leveren kopen wij stammen in uit verantwoord beheerde bospercelen via Europese bedrijven.


Deze stammen selecteren we zelf in de haven waarna ze op onze specificatie worden gezaagd. Na het zagen moet het hout eerst rustig drogen: de stam blijft zeker een jaar onverkocht .

Van hout tot tegels en laminaatvloeren tot aluminium en PVC. Dit gereedschap zaagt nauwkeurig in rechte lijnen en is ook erg handig voor invallend zagen. Er kunnen verschillende zaagbladen aan de multi-materialen zaag bevestigd worden. Denk hierbij aan diamantschijven , HSS zaagbladen en hardmetalen . Hallo ervaren klussers, Ik wil een grote ronde plaat zagen voor achter mijn dartbord.


Hoe kan ik het beste een grote ronde cirkel maken? Tijdens deze dag in de schoolvakantie zijn er tal van leuke activiteiten te beleven bij De Bosrand. Je kunt deze dag bijvoorbeeld . Bij Woodtex kan je aangekocht hout laten zagen op ieder gewenst formaat.


Ons zaagwerk is professioneel, zaagmachine aanwezig in de winkel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts