vrijdag 25 mei 2018

Kersenhout stam

Een goede vriend vroeg mij of ik wilde helpen bij het kappen van een kersenboom bij hem in de tuin. Ik mocht het hout van deze boom houden om te gebruiken voor mijn houtwerken. Gekantrecht hout en fineer.


Het decoratieve geelbruine, later iets roodbruine, soms wat geaderde kernhout, dat vaak groenstrepigheid vertoont, steekt slechts weinig af tegen het smalle lichter gekleurde spint. M omtrek variërend van 1.

Ik heb een klein stammetje kersenhout gekregen die ik met de hand wil zagen, de plankjes wil ik uiteraard laten drogen voor ik er iets mee ga maken. Ik heb hierover de volgende vragen: - Hoe kan ik het stammetje het beste zagen om de beste (=minst werkende) plankjes te verkrijgen, het liefst zonder al . Je kunt het mooi schuren en polijsten. Het is mooi compact en hakt lekker. Het hout is middelhar harder dan appelhout, zachter dan dat van peren.


Je herkent de stam van . Het onderste stuk van de stam is vorig jaar al omgezaagd om hier te laten drogen.

Volgens de eigenaresse . Het resultaat daarvan is komend weekend te zien tijdens Vormgevers in Hout op Fort bij Vechten, de jaarlijkse . Juk - of wielboomhout (wit beuken) van den stam , droog. Juk- of wielboomhout (wit beuken) van den stam , droog. Beschikbaar in massief hout en gefineerd plaatmateriaal. Kersen is bij ons een zeer gangbare houtsoort.


Kersenhout wordt gebruikt voor meubels en interieurs. Kersen stam stamhout draaihout kersenhout boomstam. Stuk van en een stuk van 2cm. Onze houtopslag biedt een grote verscheidenheid aan verschillende stammen. Kleur en structuur kunnen zelfs bij dezelfde houtsoorten enorm verschillen.


Een timmerman vindt bij ons bijzondere stammen met een unieke structuur maar ook verschillende stammen met dezelfde uitstraling en structuur- alles . Alle krieken zijn dus per definitie kersen , maar niet alle kersen zijn ook krieken. Beide soorten stammen waarschijnlijk uit Zuidoost-Europa en West-Azië. De laatste jaren is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de genetische achtergronden van de bestuiving bij kersen.


Ooit waren kersen boomgaarden een beeldbepalend element in veel landschappen, maar de bekende hoogstamboomgaarden zijn aan het verdwijnen.

In de tijd van de hoogstamboomgaarden leverde deze soort ook een zeer gewaardeerd hout, geschikt voor meubels, maar dit is grotendeels van de markt verdwenen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts