dinsdag 17 maart 2015

Hoeveel oplegging moet een stalen balk hebben

Ga een stalen balk (HEB 180) tussen twee muren zetten. De oplegging moet aan beide kanten 100mm zijn. Ene muur betreft spouwmuur 100-spouw-1andere. Stalen balk in of uit het zicht? Minimale oplegging Bouwwereld.


Maar goe misschien kan de inzender iets meer toelichting geven waarom het een minimale oplegging zou zijn?

Wat voor stalen ligger heb je nodig als je een doorbraak wilt maken of als je aan een balk iets wilt ophangen? In principe moet je voor de oplegging eveneens iets ruimte meenemen om rekentechnisch de juiste lengte te hebben voor de ligger. Hoeveel buigt een stalen ligger door op de vloeigrens?


Waarom heeft een ligger. Het antwoord staat in dit. De stalen balk wordt gebruikt om het gewicht (de belastingen) goed over te leggen op de muren ( opleggingen ). Hierbij is een stalen balk. Als je een deur in de opening wil plaatsen moet de breedte van het gat een beetje breder zijn dan de breedte van een standaard kozijn.


De balk of latei dient natuurlijk voldoende dragend oppervlak in de muur te hebben.

Om de eerste en minst moeilijke functie te vervullen, moet de latei strak aan de maatvoering op de juiste plaats worden gelegd. De fabrikanten hebben daarom in duidelijke verwerkingsvoorschriften vermeld hoe hun lateien moeten worden verwerkt. Ik kan een H-profiel gebruiken, maar dan moet het onder de balken, wat een koof in mijn plafond creeert. Aangezien dit het gedeetle is wat vrij is.


Zelfstandig dragende balk. Ik ga een muur wegbreken in de woonkamer, het plafond wordt daarna opgevangen door een HE240A balk van mtr. Daarnaast is het volgens de twee aannemers zo dat je bij het plaatsen van een stalen balk ter vervanging van een draagmuur geen gebruik moet maken van een centreerstrip. Je balk wil buigen, waardoor hij bij directe oplegging dus alleen op het buitenste puntje steen rust.


Ik ben bezig met het ontwerp van een nieuwe uitbouw voor mijn woning. En nu met name met een detail waarbij een balklaag opgevangen moet worden. Ik heb op de plaats waar de balklaag moet worden opgevangen al een stalen balk nodig voor het opvangen van de wand erboven.


Ook de scheidingsmuur met mn buur is zo opgebouwd. Nu moet ik wel gaten in de muur kappen voor deze balken te kunnen opleggen , maar omdat ik bang ben dat ik door de muur zou kappen waar . Opleglengte van stalen balken op metselwerk bedraagt minimaal 200mm, tenzij anders vermeld;. Iedere gording voorzien van stormanker t. In het geval van vrije randen, zoals overkragende vloeren, trapopeningen en balkons, moet een lijnlast.


H- balk , een gestorte of pre-fab betonlatei of het metselen van een. De aan te brengen ondersteunende stalen H balk , of latei, moet van voldoende zwaarte en afmetingen .

Ontbrekend: hoeveel Steunbalk poutrelle: architect inschakelen? Nu is mijn vraag: hoe hoog, dik en breed moet de steunbalk zijn? Hoe ver moet deze nog in de resterende muren steken? En moet ik hiervoor wettelijk gezien een architect gebruiken of kan ik dit zelf . Voor de sterkte berekening van de . Bijna alles is wel mogelijk als je gaat werken met stalen opvangconstructies in huis.


Voor bijvoorbeeld een aanbouw moet er vaak bepaald worden wat voor stalen balk in de gevel moet en hoe die opgelegd moet worden. Helaas kan en mag ik dat niet zeggen van een stalen balk , oplegging , fundering etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts