woensdag 20 december 2017

Zwarte balken zijkant tv

Weet niet wat ik verkeerd gedaan heb, maar ineens heb ik zwarte balken boven en onderaan het scherm op alle zenders, maar niet op Netflix. Volgens mij had ik eerst wel volledig scherm. Zenders die in 4:uitzenden, zoals Eurosport, horen aan de zijkanten juist wél met zwarte balken te worden weergegeven op een breedbeeld- tv.


Kijkt u echter digitaal naar Eurosport H dan hoort het beeld wél beeldvullend te zijn. Bij de Nederlandse publieke omroepen staan links en recht boven in .

Het klinkt misschien als een wat simpele vraag maar toch is het een vraag die we de laatste tijd meerdere malen gesteld kregen. Vandaar dat ik in dit artikel kort uit wil leggen waarom je op een TV met een 16:beeldverhouding nog steeds zwarte balken tegen kunt komen. Steeds vaker heb ik bij reclame op de commerciele zenders last van zwarte balken boven en onder het beeld. Zoals hierboven al aangegeven klopt de beeldverhouding van de film dan niet met de afmeting van je eigen televisie.


Als de balken zouden worden opgevuld door beel dan kloppen de verhoudingen niet of er zou een deel van de zijkant of bovenkant wegvallen. Pas geleden heb ik een LCD-breedbeeld TV aangeschaft (een JVC LT-32X70). Het hoort toch zo te zijn, dat breedbeeld TV het hele scherm vult?

Het beeld is dus verticaal . Maar als ik mijn computer aansluit dan krijg ik overal zwarte balken aan alle kanten, voorheen had ik aan mijn pc een 21. Hoe krijg ik deze balken weg ? Nu ik er aan denk, ik met mijn tv ook wel eens zwarte balken gehad door hdmi. Ik heb sinds gisteren telenet digitaal. De grijze pillars aan de zijkant zijn door de decoder toegevoegd (In het menu is een voorkeur voor zwart of grijs in te stellen ). Voor de duidelijkhei deze grijze balken aan de zijkant worden niet meegestuurd via de . Hierbij wordt het midden van het beeld vrijwel niet vervorm terwijl de uiterste zijkanten juist extra opgerekt worden. Ook zijn de de zwarte balken (aan de zijkanten van het beeldscherm) bij een 4: instelling bovenaan breder dan onderaan.


Hier wordt een normale 4:uitzending op een 4:tv bekeken, niets aan de hand en weinig over te vertellen. Nu wordt er een breedbeeld uitzending getoond op een normale tv. Dat zorgt voor zwarte balken aan de boven- en onderkant, en daardoor is er effectief minder beeld te zien. Let op: De beeldformaat functie is niet beschikbaar wanneer men materiaal bekijkt afkomstig van USB of Smart TV. Verwijderd de zwarte balken aan de zijkant van een 4:uitzending.


Dit zie je soms op netflix ook.

Zet je tv eens verticaal weg. Twee zwarte balken aan de zijkant zijn minder irritant. Sommige filminhoud wordt bijvoorbeeld opgenomen in een 21:9- bioscoopindeling, waardoor zwarte balken onder en boven het beeld worden weergegeven wanneer de inhoud op een breedbeeld- tv (16:9) wordt bekeken. Controleer de ondertiteling en uitgebreide dataservices (XDS): als deze functies zijn ingeschakeld .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts