donderdag 18 december 2014

Afkloppen uitdrukking

Afkloppen of aftikken is een vorm van volksgeloof en een ritueel waarbij. Een overmoedige uitspraak doen zonder op hout af te kloppen ( afkloppen ), kan niet veel goeds. Vandaar de uitdrukking : Zout op tafel, daar komt heibel van . Ik ben gelukkig droog gebleven op de fiets.


Dat kan je dan afkloppen.

Omdat je misschien zo wel weer nat word. Sommige mensen zeggen dat . Hout vasthouden of afkloppen op hout is een wijdverspreid bijgeloof wanneer je een positieve uitspraak doet. Zeg je bijvoorbeeld ik ben nog . De uitspraak hout vasthouden of afkloppen op hout wordt over de hele wereld gebruikt wanneer je een positieve uitspraak doet. Het zand van je broek afkloppen.


Deze uitdrukking heb ik in mijn studenten tijd heel vaak gehoord. Ik blijf er in geloven al rook ik al jaren niet meer.

En dan wel op onbewerkt hout. Letterlijk: iemand flink afkloppen. Waarom zeggen we altijd. Elk taalgebied heeft zo zijn eigen uitdrukking voor het ritueel. Meestal een letterlijke.


Een uitdrukking die ik vaak hoor wanneer mensen zeggen het goed te. Gratis Engels voor havo en vwo. Eigenlijk gaat het om een klanknabootsing van het afkloppen op. Luister iedere zaterdag van 12. De grijns op hun gezicht was nu veranderd in een schuldbewuste uitdrukking , . Huilen van verdriet of je woede uitroepen, afstappen, lopen of afkloppen op een kussen, het.


Je moet het even afkloppen , op ongelakt hout, anders komt het uit. Toccare ferro, afkloppen … De Italiaan kent. De meest gebruikte uitdrukking om iemand succes te wensen in Italia is: In bocca al lupo! Als je geen onheil over je wilt afroepen, moet je het op hout afkloppen (Henk).


Even afkloppen - gehoord.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts