zondag 13 november 2016

Eikenhout donker kleuren

Ik had graag zeer donkere (bijna zwarte) eik gebruikt. Ik ben terechtgekomen bij fineerplaten van gerookte eik. Die zijn donker bruin maar ze zouden naar het zwarte moeten gaan. Als ik die behandel met lagen olie en daarna een laaag volledig transparante matte vernis dan heb ik mij kleur , maar het heft . Je kan je eethoek ontvetten, dan licht opschuren en dan weer ontvetten en dan een donkere beits erop zetten.


Of, als je de houtnerf.

Deze prachtige felle concentraten waterbeits kunnen gemakkelijk tot 1:worden verdund zonder aan kleurintensiteit in te boeten. Het werd aangeprezen als Donker - eiken , maar vergeleken bij mijn anders meubels (die echt een tikje donker zijn) is het meer midden eiken. Toen ik daar aan kwam zag ik het al, maar omdat ik het een erg mooi meubel vond heb ik hem toch maar gekocht. Nu is mijn vraag, hoe kan ik de kleur beter laten . Na enkele minuten kunt u met een schone doek de beitsolie uitwrijven.


Na circa twee tot vier uur kunt u nogmaals een laag beitsolie aanbrengen. Wilt u de kleur donkerder maken dan kunt u wederom een laagje beitsolie aanbrengen. Hoe vaker je de beitsolie aanbrengt des te donkerder het wordt.

Gestoomd eikenhout heeft een hele natuurlijke door en door donkere bruine kleur. Deze kleur ontstaat door het stomen van het hout waardoor er een reactie aangegaan wordt met het looizuur. Wanneer het hout afgewerkt wordt met natuurlijke zeep ontstaat er een mooie egale donkere kleur , zoals op de . Voordat je gaat oliĆ«n kun je het hout behandelen met bv. Wil je het op een natuurlijke manier doen dan kun je ook een aftreksel maken van de groene schillen van walnoten en hiermee je hout behandelen.


Mogelijkheden voor afwerking van eikenhout. De RAL kleuren worden zijdeglans dekkend met de hand aangebracht zodat de houtnerf nog zichtbaar blijft. Met 1x gerookt blijft de tafel lichter en met 2x gerookt wordt hij donkerder voorbeelden kunt u bij ons in de showroom bekijken.


Het is ook mogelijk om vloerolie te gebruiken wat intrekt. Als laatst is het ook mogelijk om je vloer te roken met ammoniak. Nu heb ikzelf nog een aantal meubels zoals een licht eiken buffetkast en een tv kast en een eiken salontafel. Dit zou ik door iemand laten doen . Maar nu hebben we ook een aantal meubels.


Graag zou ik deze tafel donkerder maken, het liefst in een donkere chocolade bruine kleur. Ik vraag mij af of dit mogelijk is aangezien de tafel geolied is. Ik heb echte eiken deuren die donker gekleurd en vernist zijn. Hoe kan ik ze terug licht van kleur krijgen?


Jullie stellen een beits voor.

Met deze kleur accentueert u perfect de houtnerf en krijgt uw hout een zeer warme uitstraling. Olie veroudert heel mooi en natuurlijk. Een nadeel is echter dat de olie geen weerstand biedt tegen uv-stralen waardoor je hout er op termijn donkerder zal gaan uitzien. Daarnaast breng je met olie altijd een gelig kleur aan op het hout.


De gelige kleur kan wat voorkomen worden door toevoeging van citrus . Al deze meubelen zijn toen op aanraden van mijn moeder regelmatig geolied met meubeline, was zo goed voor het hout. Je kunt beitsen omdat je hout wilt beschermen tegen weersinvloeden of omdat je het hout mooier wilt maken. Licht hout kun je bijvoorbeeld heel donker en oud laten lijken door het gebruik van een donkere beits. In dat geval kan door het hout zelfs maar heel licht bij te kleuren vergeling worden voorkomen en zal het hout minder snel verouderen.


Ook waar meerdere houtsoorten in eenzelfde project zijn gebruikt, kan met . Kleurolie Eiken Vloer Inspiratie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts