vrijdag 24 maart 2017

Hout buigen met water

Alternatieven kunnen zijn: elektriciteit, kolen, hout , etc. Water : Het water zal in het reservoir door verhitting omgezet worden in stoom. KrommingsvorEens het hout voldoende verhit, kan het buigen in de gewenste vorm aanvangen.


Een eerste hulpmiddel hierbij is een buig- of krommingsvorm. In het werkhuis heeft men .

Hang het gewicht aan het einde van de plank en breng heet water aan op de bovenzijde van de plank. Een beroeps-houtbuiger was zo vriendelijk om ons wat tips te geven mbt het buigen van hout met behulp van stoom. Let wel: het hout mag het water niet raken (anders zou het teveel water opnemen) De duur van het stomen hangt af van de dikte: hoe dikker het hout hoe langer het moet stomen. In deze film is de zien hoe ik grenen houten latjes buig voor mijn Antik Segler HAST. Het buigen van hout met behulp van stoom.


De ideale manier om hout geschikt te maken om te buigen is door het te stomen. Dit kan in een stoombuis. Die maakt u door een ijzeren buis aan een kant dicht te maken Vervolgens zet u de buis rechtop en zet deze goed vast.

In de buis doet een bodempje water. Met de gasvlam laat u het water koken. Eerst gaat het te buigen gedeelte tot minuten (afhankelijk van houtsoort en dikte, hardhout moet iets langer dan bijv. vuren of lindehout ) in het water ( gewoon koud water ). Ik hoor wel eens van mensen die hun latten uren laten weken in heet water , maar dat is met deze methode absoluut niet nodig. Ik denk dat als je het hout in kokend heet water gooit, de warmte er te snel weer uit is en het effect weg is.


Als je aan het buigen bent, voel je op een gegeven moment dat je hout gaat. Hier gaat echt wat tijd overheen. Vraag hout van zijkanten van akoustiche gitaar. Vandaar dat ik overgestapt ben op strijkbout en verfföhn.


Ik heb het idee dat wij hier wat de stoomkist betreft veel kunnen leren. Allereerst de bouw (welk materiaal, isoleren, stoom in - water uit e.d.), hoe leg je het hout erin, hoe lang stomen, hoe lang is het nog te buigen als je het uit de stoomkist haalt? Gebogen planken kunnen een project er uniek uit laten zien en stijl geven. Om hout te buigen kun je. Zo kan de druk in de stoomkist het water uit de kist laten stromen.


Als je hout wil buigen moet je het eerst goed nat maken (Lees lang in water leggen) en dan het onder druk zetten naar de vorm die je wilt hebben. Voorts wordt onderzocht welke parameters een invloed hebben op het proces van het stoombuigen van hout.

Deze parameters worden in de praktijk getest bij het buigen van hout op cirkelvormige mallen op. Bij het drogen van het hout tot aan het VVP verdwijnt dus enkel het vrije water uit het hout en blijft het overige. Beste mensen kan iemand mij helpen met het volgende: Ik ben bezig om een watermolen (model) te bouwen, dit met echte baksteentjes etc.


Om de ramen en een brug te kunnen maken zou ik houten latjes moeten buigen. Nu ben ik benieuwd naar houtsoorten , dikte en mogelijkheden etc. Ik ben (nog steeds) bezig met het afwerken van mijn kozijnen in jaren stijl.


Nu wil ik een lijst plaatsen om een deurpost waarvan de bovenzijde iets. Vaak bestaat dit hout uit lagen (schil)fineer, maar ook het buigen van massief hout is mogelijk. Naast multiplex is het ook mogelijk om hout massief te buigen.


Deze stof is namelijk goed oplosbaar in water en zeer giftig voor waterorganismen. Een kwestie van water en vuur. Hout buigen is een eeuwenoud ambacht dat vroeger uiteraard veel in de scheepsbouw werd toegepast. Bij de beste buigers barst het niet. Om een mooi schip te bouwen moet je hout.


Het schip staat inmiddels anderhalve maand op de wal en is vreselijk opengetrokken. Daarom wil JanPaul de bol eerst een weekend in het water laten hangen om dicht te trekken. Door Jan Paul Loeff Zeilfoto Jean Benoit Boels.


Wehijsen het schip op een zaterdag langzaam in het water , zodat het de zondag kan blijven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts