maandag 13 april 2015

Hout schulpen

De punt van de tand moet een krul maken. Voorbeelden van zagen die veel gebruikt werden en worden voor schulpen zijn de schulpzaag, de spanzaag en de cirkelzaagmachine. Hier zaag ik een esdoorn plank op exacte breedte met behulp van de langsgeleider en een. Als men gaat schulpen zaagt met hout door in de lengterichting. Schulpen is een houtbewerking.


Men zaagt dan met de richting van de vezels mee.

Hierdoor ontstaat er mijn inziens minder hout afval je selecteert op voorhand al veel nauwkeuriger. Hoeveel delen moet je nog schulpen zaag je van alle delen handmatig wang af om vervolgens met de cirkelzaag deze op breedte te zagen. Vorige week een tweedehands zaagtafel aangeschaft. Heb nog geen ervaring hiermee, nooit eerder ermee gewerkt. Ik heb een partij keihard massief hout (ik dacht Amerikaanse vogelkers maar volgens internet is dit niet keihard) en ik probeerde gisteren enkele balkjes te schulpen.


Helaas was dit niet een . De hm zaagbladen van RS Tools gaan zonder enige moeite door verschillende soorten hout heen. Voor elk type machine hebben wij wel een passend hout zaagblad.

Op deze manier wordt houtbewerking makkelijker dan ooit. Hout is op twee manier te bewerken: schulpen en afkorten. Het overlangs zagen van hout , dwz.


Dat zagen kan zowel in de dikte als in de breedte plaatsvinden. De eerste foto links toont het schulpen van de breedte van een plank. Met de bandzaagmachine kan het hout ook . Tafelzaag: Voor het schulpen oftewel het over de lengte zagen van planken en balken staat in multifunctioneel door ons uitgebreide assortiment zaagbladen die snel verwisselbaar zijn. Van Extoriet platen tot hardhouten balken, de tafelzaag kan alles aan.


De zaag kan traploos tot graden gekanteld worden. Bij het bewerken van hout is zowel de keuze van de juiste zaag als ook de juiste techniek erg belangrijk. Lees hier alles over hout zagen en de technieken.


De verschillende handzagen. Een handzaag is bedoeld om hout af te korten of te schulpen , maar vereist wel dat je hout na bewerkt. De bewerking is dus wat grof. Deze wil ik schulpen met de kettingzaag. Hoe dit het beste aan te pakken?


Wat ik lees kan ik het beste een haakse ketting er op leggen. Zagen met een cirkelzaag .

De Kataba 2is ideeal om langs de nerf van het hout te zagen ( schulpen ). Speciale driehoek vertanding die fijner wordt richting het handvat voor mooie en schone zaagresultaten. Deze zaag is ook leverbaar als afkortzaag Kataba 2nr. Het enkele voortkomen van die .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts